ساماندهی حفاظت و مرمت آثار سیاه قلم و نقاشی  روی کاغذ متعلق به دوره قاجار

ساماندهی حفاظتی و عملیات مرمت بر روی آثار سیاه قلم و نقاشی روی کاغذ متعلق به دوره قاجار، از آثار مخزن کاخ صاحبقرانیه در واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این آثار که متعلق به هنرمندان نامی دوره قاجار همچون \"اسماعیل جلایر\" و \"حسین قوللر آغاسی\" می باشند، توسط واحد حفاظت و مرمت این مجموعه مرمت شد.

این نقاشی ها و آثار سیاه قلم بدلیل الحاقات نامناسب تکیه گاه همچون استفاده از چسب های نامناسب اتصالات فلزی که کاتالیزوری جهت اسیدی شدن تکیه گاه و ساپورتهای این نقاشی ها شده بود، آثار آلودگی، چرکی و دوده، لک های حاصل از چسب های نامناسب و پارگی و غیره دچار آسیب شده بودند.

عملیات حفاظت و مرمت شامل بازکردن تمامی لایه ها، جدا کردن الحاقات نامناسب مانند چسب ها، اتصالات فلزی و ساپورت های اسیدی شده، وصالی در محل پارگی ها، از بین بردن آثار لک، پاکسازی آلودگی چرکی، کنترل اسیدیته اثر، ساپورت دهی و استحکام بخشی نقاشی و اجرای عملیات حفاظت پیشگیرانه بوده است.

اسماعیل جلایر از نقاشان طراز اول دوره ناصری دراواخر سده سیزدهم و اوایل سده چهاردهم هجری است که در تصویرسازی و چهره‌پردازی مهارت داشت. شیوه او شبیه سازی و پرداز بود و گاه چشم‌اندازی از طبیعت را می‌کشید. جلایر آثار رنگ و روغنی خود را با رنگ‌های شاد و زنده تصویر می‌نمود و بعضی اوقات از رنگ سیاه و سفید استفاده می‌کرد و رنگ و روغن را به‌روش سیاه قلم اجرا می‌کرد.

حسین قوللر آغاسی نیز یکی از بنیانگذاران شیوه مردمی در نقاشی ایرانی، معروف به نقاشی قهوه خانه ای بود. او در نقش پردازی حماسه سازان ملی و مذهبی و رمز قهرمان سازی با رنگ روغن، و بهره گیری از واقعیات و انباشته‌های ذهن و خیال چیرگی و مهارت برجسته‌ای نشان داده است. از پرداختن به طبیعت و طبیعت سازی پرهیز می‌کرد و میان سبک و شیوه کار خود و نقاشان طبیعت ساز فرق عمده‌ای می‌گذاشت. حسین فن و هنر نقش اندازی روی کاشی و روغن کاری بر دیوار را نزد پدر آموخت.

انتهای پیام/

کد خبر 1392102221